رابطه سینما و طراحی شهری
ارتباط بین سینما و طراحی شهری فراتر از خویش ذات آنهاست.
سینما که در آن تخیل بیحد و مرز است میتواند ابزاری برای تحول معماری و متعاقباً طراحی شهری باشد.
سینما میتواند به نقد معماری و محیط مصنوع بپردازد و زیبایی بسیاری از فیلنها مرهون همین نکته است.
فیلمسازان توان آن را دارند که قوه درک بیننده را تحت تأثیر قرار دهند و داشتن پیرامونی معمارانه تر را به افسون فیلم، به آرزو خواست بینندگان تبدیل کند.
انتقاد از قدرت بیشترین سهم را در سینما پیدا کرده است.یکی از اولین شمایلهای قدرت در فیلمها و البته موثرترین آنها تصویر شهر است .
سینما نزدیکترین هنر به زندگی مردم هرجامعه میباشد و واقعی ترین و بیشترین تأثیر را از تحولات اجتماعی هر فرهنگ پذیرا میباشد
و مکانی است که امکان تعاملات اجتماعی را برای گروه های و افراد مختلف فراهم میسازد.
رابطه سینما و طراحی شهری/ محیط /سینما/طراحی شهری/روابط اجتماعی /هنر /معماری و سینما /تماشاخانه ها/ پیاده¬روها/ پاتوق¬ها /تعاملات اجتماعی
فضای شهری
فضای هم به عنوان ارتباط دهنده متقابل رفتارها و روابط تعریف کنندهی هویت مکانی،
و دربرگیرنده ی فردیت اجتماعی انسانها است و همچنین شکلدهندهی روابط اجتماعی بین افراد جامعه همانطور که مشخص میشود،
هم سینما و هم فضای شهری، هر دو تعریف کنندهی فضایی اجتماعیاند و شکل دهندهی روابط بین افراد جامعه،
فرد در محیط سینما خواص یک محیط اجتماعی را بدست میآورند،
همانگونه که در یک فضای شهری، زمینهی ارتباط و معاشرت افراد فراهم میشود.
این فضاها بستری را ایجاد میکنند که روابط اجتماعی و حیات مدنی در آن جریان مییابد. یکی از فصول مشترک شهر، معماری و سینما، فضا است.
فضا در هر سهی اینها به وسیله «شخصیت» ساخته میشود و ویژگی مهم این فضا در جهان امروز، دادن حق انتخاب به تماشاگر است.
در انتخاب کردن، اولین قدرت انسان در فضای آزاد است.
در دوران مدرن به مخاطب اجازه داده میشود همچون یک شخصیت با اراده، انتخاب کند.
در این شرایط این انسان است که به عملکرد و استفاده از فضا در معماری و شهر تعریف میبخشد و هم او در درک فیلم و سینما، مشارکت میکند.
در نتیجه معمار امروز سعی میکند بنایی طراحی کند که دعوت کننده باشد و نه مقهور کننده.
در سینما نیز کارگردان خود را از سینما حذف میکند.
از لانگ شات استفاده میکند و تماشاگر را مختار میگذارد که درام را خودش در صحنه بسازد
و اگر تمایل داشت با قهرمان یا شخصیت فیلم، هم ذات پنداری کند.
رابطه سینما و طراحی شهری/ محیط /سینما/طراحی شهری/روابط اجتماعی /هنر /معماری و سینما /تماشاخانه ها/ پیاده¬روها/ پاتوق¬ها /تعاملات اجتماعی
هدف از امکان انتخاب در فضای شهر، معماری و سینما را میتوان گفت و گو، مشارکت و آشنایی دانست.
فضای عمومی، فضایی غیر از فضای خصوصی (خانه) و فضای دولتی (ادارات، محلکار) است.
همه هنرها، از جمله هنر معماری و سینما در پی کشف و شناخت این فضا هستند چراکه انسان در این فضا ابعاد مهم و پیچیده ای از شخصیت خود را بروز و یا شکل میدهد که نه در فضای خصوصی میگنجد و نه در فضای دولتی. حوزههای عمومی مکانهایی مانند تماشاخانهها، پیاده روها، پاتوقها و غیره هستند.
در ایران فضاهای عمومی بسیار محدود است. این امر، انسان انتخابگر عصر جدید را دچار مشکل میکند.
این کمبود فضاهای عمومی، هم در معماری و هم در سینمای ما تأثیر گذاشته است و فضاهای خصوصی و دولتی را نیز دچار اختلال کردهاست.
در نتیجه از فرد ایرانی در هریک از این مکانها، رفتارهایی سر میزند که به هیچ کدام از این حوزهها تعلق ندارد. بنابراین این سه حوزه، اشتراک بسیاری با هم دارند.
هنرمند در هر دو رشته ی معماری و سینماگری، باید هم در حرفه خود استعداد داشته باشد، و هم مجهز به مهارتهای فنی کار باشد؛ و مهمتر آن که بتواند این دو جنبه را با ویژگیهای فرهنگی جامعهی خود تلفیق کند
. به قول دیوید چوتنام، تهیه کننده فیلم و مدیر دانشکده ملی سینمای بریتانیا: «وقتی معماری به عنوان عامترین شکل هنر با سینما ارتباط برقرار میکند، جذابترین پیوند هنری رخ میدهد ….».
که میتواند شامل کاربریهای سینمایی، تجاری و خدماتی در فضای شهری، باشد.
با این منظور که ساکنان شهر، برای خروج از انزوای آپارتماننشینی و دسترسی به فضاهایی بازتر و تعاملی آزادتر، به محیطهایی روی آورند، که امکان ملاقاتهای عمومی و گفتگوهای غیررسمی را با هزینه های کمتری فراهم آورد.
حضور در این عرصه ها فرد را از دایرهی تنگ خانوادگی یا خویشاوندی بیرون میکشد و نمونههای بیشتری از شیوه های اندیشه و عمل را در معرض تجربهی آنان قرار میدهد.
فضای عمومی صحنهای است که بر روی آن نمایش زندگی جمعی در معرض دید قرارمیگیرد.
تمامی سعی براین خواهد بود تا با شناخت خصوصیات پردیسهای سینمایی از جنبههای مختلف بررسی کمبودهای موجود،
و همچنین مطالعه عوامل موثر در طراحی اینگونه مجموعه ها، و درگیر کردن این عوامل با مسائل و تفکرات معماری،
بنایی شاخص طراحی گردد، که با بهترین امکانات و فنآوری نوین کشور ساخته شود و به عنوان یک بنای فرهنگی در مقیاس شهری،
تا سالهای متمادی برای شهروندان دارای پیامی مثبت باشد و علاوه برپاسخگویی به نیازهای عملکردی، بتواند فضاهایی متنوع، دلپذیر و معمارانه، بوجود آورد.
بدون دیدگاه